CQ-Index in de VG
In de sector Verstandelijke Gehandicaptenzorg zetten wij de CQ-Index in om de ervaringen van cliënten in beeld te brengen, te analyseren en te rapporteren. Uw cliënten spreken zich uit over bijvoorbeeld de bejegening door de medewerkers, de inspraak die zij hebben, bereikbaarheid van personeel en de activiteiten. Alle thema’s uit het Kwaliteitskader Gehandicaptenzorg komen aan bod.
We gebruiken meerdere vragenlijsten:
- Voor cliënten die wonen in een huis van uw organisatie. Zij worden geïnterviewd door onze interviewers.
- Voor ouders/vertegenwoordigers van cliënten die wonen in een huis van uw organisatie. Zij krijgen een vragenlijst thuisgestuurd.
- Voor cliënten die de dagbesteding bezoeken. Zij worden geïnterviewd door onze interviewers.
- Voor ouders/vertegenwoordigers van cliënten die de dagbesteding bezoeken. Zij krijgen een vragenlijst thuisgestuurd.
Hoe werkt het?
- We beginnen met een gesprek met het management, uw medewerkers en de cliëntenraad. U krijgt uitleg over de opzet en werkwijze van het onderzoek. We benoemen de wederzijdse taken en verwachtingen en zetten alle afspraken op papier.
- Cliënten worden geïnterviewd en hun ouders/vertegenwoordigers vullen de vragenlijst in.
- We verwerken alle gegevens tot een rapport. U kiest voor een eenvoudig rapport met alleen de belangrijkste punten of voor een uitgebreid rapport met aanvullende analyses.
- Met onze aanbevelingen (optioneel) heeft u een uitstekende onderbouwing van uw verbeterplannen in handen.
- Tot slot nodigen wij uw medewerkers en de cliëntenraad uit voor een eindbespreking. Wat heeft het onderzoek opgeleverd? Wat gaat goed en wat kan beter?
Goed om te weten…
Wij doen er alles aan om uw organisatie zo min mogelijk te belasten tijdens ons onderzoek. De contacten verlopen zoveel mogelijk via één persoon. Voor de verzending van de vragenlijst levert u bijvoorbeeld alleen de cliëntenbestanden, het briefpapier en de enveloppen aan. U krijgt van ons posters en folders om uw cliënten en hun familie te informeren. Zij kunnen bovendien terecht bij onze helpdesk met vragen of opmerkingen.